Natascha vertaalt Little Book of FendiHet verhaal van het iconische modehuis Fendi

Little Book of Fendi vertelt het verhaal van een van de oudste mode-dynastieën in Italië, beschreven door gerenommeerd modejournalist Laia Farran Graves en tientallen prachtige beelden van zowel de catwalk als achter de schermen.

Fendi, dat werd opgericht als leder- en bontwinkel in Rome, 1925, is een van de mooiste en meest bewonderde luxemerken ter wereld. Het familiebedrijf, dat bekendstaat om zijn aandacht voor detail, vernieuwende ontwerpen en het kenmerkende ‘dubbele F’-logo, heeft de mode-industrie veroverd en een cultstatus bereikt onder beroemdheden en fashionista’s met de iconische Croissant, Peekaboo en Baguette ‘It’ bags.

De leiding van het familiebedrijf werd in de jaren zestig overgenomen door de vijf dochters van de oprichter. Het kreeg bekendheid tijdens de Dolce Vita-periode in Italië toen grote filmsterren als Sophia Loren en Claudia Cardinale het omarmden. Karl Lagerfeld zorgde ervoor dat het merk ook daarna relevant en geliefd bleef. Nu ontwerper Kim Jones artistiek directeur is, is Fendi nog altijd even diep ingebed in de populaire cultuur en wordt het gedragen door beroemdheden als Rihanna, Jennifer Lopez en Bella en Gigi Hadid.

 

Fragment Little Book of Fendi

HET BEGIN

Little Book of Fendi is het verhaal van een van de meest hoogstaande en befaamde luxemerken van Italië. Fendi, dat in 1925 werd opgericht door Adele Casagrande en Edoardo Fendi, begon als een bescheiden leer- en bontwinkel, met een atelier en woonruimte erboven.

Het merk werd al snel bekend vanwege zijn aandacht voor detail en liefde voor vakmanschap – met collecties zoals de Selleria-tassenlijn, die volledig met de hand genaaid was. Het groeiende succes stelde het bedrijf in staat om uit te breiden en te verhuizen naar een pand in de opkomende buurt bij de Via Piave. Het echtpaar had vijf dochters – Paola, Franca, Alda, Anna en Carla – die uiteindelijk allemaal in verschillende functies in perfecte harmonie werkten voor het familiebedrijf en er een echt familiebedrijf van maakten.

Voor het modehuis brak een nieuw tijdperk aan tijdens de Dolce Vita-tijd – de jaren van economische groei, genoemd naar de beroemde film. In 1964 opende Fendi een grotere winkel in de gerenommeerde Via Borgognona, waar het bekoorlijke Italiaanse filmsterren kleedde zoals Claudia Cardinale en Sophia Loren. Fendi was hét bedrijf om in de gaten te houden. De Fendi-zussen deden in 1965 een gewaagde zet door de beslissing te nemen een jonge Duitse modeontwerper aan te nemen als creatief directeur: de enige echte Karl Lagerfeld. Dit partnerschap was zo succesvol dat hij meer dan 54 jaar deze functie vervulde, tot zijn dood in 2019.

Tijdens zijn jaren bij Fendi ontwierp Lagerfeld het dubbele F-logo, dat stond voor Fun Furs. Ook ging hij verder met het verhogen van de algehele status van het merk, door bont opnieuw te definiëren en het toegankelijk te maken voor een groter publiek. Hij organiseerde ook de meest buitengewone en ingenieuze modeshows, waaronder een lente/zomershow 2008 die plaatsvond op de Grote Muur in China, Fendi’s eerste haute fourrure (haute fur) in de herfst/wintershow 2015, en de herfst/ wintershow 2016, de tweede couturecollectie van het modehuis,
die werd gepresenteerd bij de Trevifontein in Rome, dat voor de gelegenheid was afgedekt met plexiglas om een spectaculaire catwalk boven het water te creëren.

Na de dood van Lagerfeld kreeg de Britse modeontwerper Kim Jones een warm welkom in de Fendi-familie. Hij werd ingehuurd als creatief directeur voor de dameskleding in september 2020. Dankzij de frisse blik van Jones is, andermaal, het merk opnieuw gepositioneerd en relevant gemaakt, terwijl het zijn aantrekkingskracht heeft behouden en trouw is gebleven aan diens Romeinse afkomst. Hij presenteerde de eerste lente-/zomer couturecollectie van Fendi in een debuutshow vol beroemdheden, die een magnifieke interpretatie was van Orlando: een biografie, een boek van Virginia Woolf. Vervolgens stond hij stil bij de 25e verjaardag van de Baguette (Fendi Resort 2023) met een show
waar Fendi samenwerkte met Tiffany & Co. en Marc Jacobs.

Tegenwoordig is Fendi boven de modewereld uitgestegen en is het merk stevig ingebed in de populaire cultuur. De Fendi Baguette, bijvoorbeeld, was ontworpen door Silvia Venturini Fendi in 1997 en werd populair dankzij Sarah Jessica Parker in de befaamde tv-serie Sex and the City (1998-2004). Het markeerde het ontstaan van het It bag-fenomeen. Fendi is geliefd bij beroemdheden, is te zien in films, wordt genoemd in muziek, en de samenwerkingen en reclamecampagnes zijn net zo iconisch geworden als de modestukken zelf. Dit is het verhaal van een Italiaans familiebedrijf dat klein begon en de modewereld veroverde.

Little Book of Fendi verscheen in oktober 2024 bij uitgeverij Kosmos.