‘Laat je niet leiden door trends, bepaal zelf wie je bent en wat je uit wilt dragen met de manier waarop je je kleedt.’ – Gianni Versace
Edgy en tegelijk onderdeel van de populaire cultuur. Het modehuis Versace zorgde in de afgelopen decennia voor een flink aantal grote modemomenten. Lady Diana in een ijsblauwe zijden jurk op de cover van Harper’s Bazaar. Elizabeth Hurley struinend over de rode loper met een jurk met gouden veiligheidsspelden. De meer dan diepe V-hals van Jennifer Lopez’ groene jurk bij de Grammy’s en de drie gouden outfits van Lil Nas X bij het Met Gala.
Stylist en journalist Laia Farran Graves vertelt je in Little Book of Versace het verhaal van het beeldbepalende modemerk. Van de oprichting in 1978 door Gianni Versace tot de iconische status die het vandaag de dag heeft. Met foto’s van momenten op de rode loper, belangrijke stukken en verbluffende catwalkshows. Een fantastische verzameling van alles wat met Versace te maken heeft.
Little Book of Versace is een stijlvol deel in de serie van: Little Book of Prada, Little Book of Gucci, Little book of Yves Saint Laurent, Little book of Chanel, Little Book of Dior, Little Book of Balenciaga, Little book of Louis Vuitton en Little Book of Hermès. Het ultieme cadeau voor iedere fashionliefhebber.
Little Book of Versace van Laia Farran Graves verscheen in april 2023 bij Kosmos uitgevers.
Fragment
DE MAN VAN HET MOMENT
‘Ik eis altijd kwaliteit, ik schreeuw om kwaliteit, ik houd van kwaliteit.’ – Gianni Versace
Gianni Versace begon het ontwerpproces met het schrijven in zijn dagboek. Hierin ontwikkelde hij de ideeën die hij
vertaalde naar zijn creaties. Hij werkte met schetsen, was een vakkundig kleermaker. De kledingstukken drapeerde hij echter ook wel direct op de modellen of paspoppen in zijn atelier, net zoals hij als kind zijn moeder zag doen. Moderedacteur Diana Vreeland, die hem in 1977 achter de schermen observeerde, zei later dat ze nog nooit iemand had gezien die zo goed en in zo’n korte tijd een jurk drapeerde.
Vanaf het begin putte de ontwerper uit het verleden en keek hij naar de toekomst. Hij toonde hierbij een buitengewoon gevoel voor intuïtie. Hij had een talent voor het oppikken van iemands stemming en modesmaak, en voor het opnieuw definiëren van luxe door het esthetisch relevant te maken. Zijn stijl was uniek en bestond uit een samenspel van zijn onbuigzame liefde voor kwaliteit en buitengewone technieken – die beide hun oorsprong vinden in zijn erfgoed en een traditionele leerschool – en zijn verrassende gebruik van thema’s en contrasterende stoffen.
DE GIANNI-JAREN 19